Mijn verhaal

Ik ben Dennis, 42 jaar, en twee jaar geleden raakte ik mijn baan kwijt door een burnout. Ik dacht dat mijn werkende leven voorbij was. Maar dat was niet zo. Dit is mijn verhaal.

Hoe het begon

Ik werkte in een drukke sales functie. Targets, deadlines, altijd bereikbaar. Ik vond het geweldig – totdat ik het niet meer geweldig vond.

Het begon met slecht slapen. Dan hoofdpijn. Moeite met concentreren. Ik dacht dat het over zou gaan. Dat deed het niet.

Op een dag kon ik niet meer uit bed komen. Letterlijk. Mijn lichaam zei: stop. Ik luisterde niet. Mijn lichaam won.

Het dieptepunt

Ik moest stoppen met werken. Thuis zitten. Doktersbezoeken. Psycholoog. Het voelde als falen. Iedereen om me heen werkte, en ik lag op de bank.

Ik schaamde me. Ik was boos. Ik was bang. Bang dat ik nooit meer zou kunnen werken. Bang dat ik waardeloos was geworden.

De weg terug

Na een jaar kwam ik bij WerkKompassie. Eerlijk gezegd wilde ik niet. Ik wilde met rust gelaten worden. Maar mijn vrouw zei: probeer het.

Mijn coach was anders dan ik verwachtte. Geen druk. Geen haast. Ze luisterde. We praatten over wat er was gebeurd, over wat ik nodig had, over wat ik nog durfde.

Langzaam leerde ik om te luisteren naar mijn lichaam. Om grenzen te stellen. Om te zeggen: dit kan ik, en dit niet. Dat had ik nooit geleerd.

Terug naar werk

Na maanden voelde ik me sterker. We gingen op zoek naar werk – maar anders dan voorheen. Minder druk. Meer balans. Een werkgever die begreep wat ik doorgemaakt had.

Via WerkKompassie vond ik een bedrijf dat open stond voor mijn situatie. Ik mocht beginnen met twee dagen per week. Opbouwen in mijn eigen tempo.

Dat was eng. Ik was bang dat ik opnieuw zou uitvallen. Maar het ging goed. Na een paar maanden werkte ik vier dagen. En nu, een jaar later, doe ik dat nog steeds.

Wat ik geleerd heb

**1. Burnout is geen falen**

Het is een signaal dat je te veel hebt gegeven. Dat is niet zwak, dat is menselijk.

**2. Herstel kost tijd**

Er is geen snelle fix. Geef jezelf de tijd.

**3. Werk kan anders**

Ik werk nu minder uren, maar ik ben gelukkiger. En productiever.

**4. Hulp vragen is oké**

Ik had het niet gered zonder mijn coach. Of mijn vrouw. Of mijn werkgever die geduld had.

**5. Je bent meer dan je werk**

Dat klinkt als een cliché, maar het is waar.

Voor wie dit leest

Als je een burnout hebt, of bang bent dat je er nooit meer bovenop komt – weet dat het kan. Het is niet makkelijk. Het is niet snel. Maar het kan.

En als je twijfelt of hulp zoeken zin heeft: het heeft zin. Ik ben het levende bewijs.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *